Fundamentals of Quantum Mechanics: From Schrödinger and Einstein to Quantum Technology

Workshop for students of all disciplines

Fellows:
Elizabeth Agudelo, Technische Universität Wien
Philipp Haslinger, Technische Universität Wien
Johannes Kofler, Johannes Kepler Universität Linz
Richard Küng, Johannes Kepler Universität Linz

Description:

Quantum mechanics is one of the most fascinating and fundamental theories in modern physics and has many applications in various fields, from atomic physics to information technology and chemistry. In this workshop we will cover the basic concepts of quantum mechanics, including the wave function, quantum states and quantum mechanical operators. We will also talk about the interpretation of quantum mechanics and discuss some of the famous paradoxes of the theory.

The workshop is for anyone with an interest in quantum mechanics, regardless of their discipline. Previous knowledge of physics is an advantage, but not mandatory. The workshop will include both theoretical lectures and practical exercises. We will also allow sufficient time for discussion and questions from the group. The workshop will be held in English.

Please indicate your university and field of study when registering, and please include a short letter of motivation in the comments field.
The number of participants is limited and a large part of the costs will be covered by scholarships - the selection will be made in consultation with the speakers.

We welcome registrations until 04.05.2023, later registrations can be considered if remaining places are available.

The IAT will cover the costs for accommodation and lunch as well as the workshop itself. Travel, local transport costs, dinner or any other consumption during your stay are to be paid by yourself. Contribution of € 40,- in a shared room.

Please state your university and field of study when registering. Please include a short letter of motivation in the "Comment" field.

Workshop für Studierende aller Fachrichtungen

Fellows:
Elizabeth Agudelo, Technische Universität Wien
Philipp Haslinger, Technische Universität Wien
Johannes Kofler, Johannes Kepler Universität Linz
Richard Küng, Johannes Kepler Universität Linz

Beschreibung:

Die Quantenmechanik ist eine der faszinierendsten und grundlegendsten Theorien der modernen Physik und hat zahlreiche Anwendungen in verschiedenen Bereichen, von der Atomphysik über die Informationstechnologie bis hin zur Chemie. In diesem Workshop werden wir die grundlegenden Konzepte der Quantenmechanik behandeln, einschließlich der Wellenfunktion, der Quantenzustände und der quantenmechanischen Operatoren. Wir werden auch über die Interpretation der Quantenmechanik sprechen und einige der berühmten Paradoxa der Theorie diskutieren.

Der Workshop richtet sich an alle, die ein Interesse an der Quantenmechanik haben, unabhängig von ihrem Fachrichtung. Vorkenntnisse in der Physik sind von Vorteil, aber nicht zwingend erforderlich. Der Workshop umfasst sowohl theoretische Vorträge als auch praktische Übungen. Wir werden auch ausreichend Zeit für Diskussionen und Fragen aus der Gruppe einräumen. Der Workshop findet in englischer Sprache statt.

Bei der Anmeldung Universität und Fachrichtung angeben und im Kommentarfeld bitte um ein kurzes Motivationsschreiben.
Die Teilnehmerzahl ist begrenzt und ein Großteil der Kosten wird über Stipendien übernommen - die Auswahl erfolgt in Abstimmung mit den Referent:innen.

Wir freuen uns über Anmeldungen bis 04.05.2023, spätere Anmeldungen können bei Verfügbarkeit von Restplätzen berücksichtigt werden.

Die IAT übernimmt die Kosten für Nächtigung und Mittagessen sowie den Workshop selbst. Anreise, Transportkosten vor Ort, Abendessen oder etwaige andere Konsumation während deines Aufenthalts sind selbst zu bezahlen. Selbstbehalt von € 40,- im Mehrbettzimmer.

Bitte bei der Anmeldung Universität und Fachrichtung angeben. Im Feld "Kommentar" bitte um ein kurzes Motivationsschreiben.

Gefördert vom Land O
Ö